woensdag 9 juli 2008

Doe eens gek en frituur een Mars

Heb je genoeg van al dat gezonde? Kun je geen lightproducten en geen gezondheidsstempels meer zien? Heb je gewoon eens zin in lekker veel vet, suiker en calorieën?! Doe eens gek en frituur een Mars!

Een deep-fried Mars bar wordt in een beslag gedompeld en vervolgens gefrituurd. De Marsreep wordt van tevoren een tijd in de koeling gelegd zodat de reep niet helemaal smelt als deze gefrituurd wordt. De Marsreep is halfgesmolten als deze uit de frituur komt. Ik heb uitgezocht hoeveel calorieën er in zo’n ding moeten zitten en dat zijn er minstens 430. Dat staat gelijkt aan bijna 6 bruine boterhamen.

Smaak
Hoe smaakt het? Ik vind het er nogal ranzig uitzien, maar heb het nog niet kunnen proeven. Als ik ooit in Schotland ben, moet ik er een proeven vind ik. Maar voorlopig moet ik het doen met de ervaring van een andere blogger:

Het smaakt heel vreemd, een zoutige gefrituurde korst met daarin een half gesmolten Mars. Het was niet smerig, maar dit zal ook nooit een van mijn favorieten worden. Het was zo plakkerig 'sticky' dat ik eigenlijk veel vocht (liefst heel neutraal water, na die smaakexplosie) nodig had om het weg te spoelen. Maar dat had ik niet bij me. En verder lag hij nog uren vrij zwaar op de maag.(http://scot-spot.blogspot.com/2006/01/deep-fried-mars-bar.html)

Traditie
In Schotland is het een soort traditie om zo ongeveer al het etenswaar te frituren, van cheeseburgers tot pizza. De deep-fried Mars bar is ontstaan in de fish and chip-shops in Schotland en is waarschijnlijk rond 1995 voor het eerst gemaakt. In 2004 deden ze een onderzoek waaruit blijkt dat de gefrituurde Mars bij een op de vijf fish and chip-shops verkocht wordt. Vooral aan jongeren.

Sinds de Schotten kritiek krijgen van vooral voedingscentra, is de populariteit van de deep-fried Mars bar gedaald. Ze zijn nu zeker nog te krijgen in Schotland, maar ook in Engeland en Noord-Ierland. Je vindt ze vooral in fish and chip-shops waar veel toeristen komen.

Zelf maken?!
Als je een frituurpan hebt, hoef je niet helemaal de toerist uit te hangen in Schotland om een deep-fried Mars bar te eten. Je kunt ze ook zelf maken. Hier is een recept, voor wie durft…

Recept voor deep-fried Mars Bar
½ kop bloem
½ theelepel zout
½ kop water
mespunt bakpoeder
2 Marsrepen
frituurolie

  • Meng bloem, zout en water goed door elkaar. Laat dit gedurende 20-30 minuten op kamertemperatuur staan. Voeg dan de bakpoeder toe.
  • Verhit frituurolie in een frituurpan
  • Haal Marsrepen uit de verpakking en haal ze door het beslag
  • Frituur op 190C tot ze krokant en goudbruin zijn
  • Haal ze uit de frituurpan en leg even op keukenpapier om overtollig vet te laten wegdruipen
Ik hoor graag hoe het smaakte...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

goed ze zien er niet uit maar, ze smaken wel lekker, tip in plaats van een hele mars kun je ook mini mars of een halfe mars gebruiken.
dan is je maag ook wat gelukkiger met dit super ongezonde recept.

Anoniem zei

Doe dit met Oreo's, zo geweldig!!!!!!! dit verslaat de mars dik en dubbel!