woensdag 21 januari 2009

Chocolade in balans

Op televisie zie ik de reclame Chocolade in balans en vraag me af: waar is die reclame precies van? Wat betekent die zin chocolade in balans? Wat willen ze met deze campagne? En ook: wat vind ik van deze actie?

Gezonde en uitgebalanceerde levensstijl
Chocolade in balans is een campagne van chocoladegigant Mars. Zij produceren behalve Mars, ook Milky Way, Bounty, Snickers, Twix, enz. Mars zegt ervan overtuigd te zijn dat lekkere tussendoortjes van chocolade passen binnen een gezonde levensstijl. Dit doen zij met het programma Chocolade in balans.

Mars weet dat er steeds meer mensen met overgewicht zijn en steeds meer mensen hun gezondheid belangrijk vinden. Om hierop in te spelen, komen ze met deze campagne. Mars wil natuurlijk niet dat de consument hun heerlijke chocoladerepen niet meer eet omdat het ongezond zou zijn. Ik denk dat je binnen een gezonde levensstijl best af en toe bijvoorbeeld een Bounty Puur (dat is de meeste 'verantwoorde' keuze uit het assortiment van Mars) kunt eten, maar eigenlijk passen deze chocoladerepen niet binnen een echt gezond dieet.

Drie pijlers
Het programma bestaat uit die belangrijke punten: het assortiment verbeteren, een gevarieerd aanbod bieden, heldere informatie geven.

Variatie in aanbod
Mars verkoopt naast hun normale repen ook kleine tussendoortjes, zoals Malteser's en Mini's en ze maken producten met minder calorieën, zoals de Balisto Active (79 calorieën, komt overeen met 1 droge boterham). Ook zetten ze automaten neer waar je niet alleen een chocoladereep uit kunt halen, maar ook vruchtensap, of een broodje. Of je hiermee mensen aan een gezond en uitgebalanceerd helpt, ik vraag het me zeer af. Als je een zak Maltesers koopt, heb je een hele hoop kleine chocolaatjes in een zak. Er is bijna niemand die er een paar eet en de rest van de zak in de kast terugzet...

Verbeteren assortiment
De producent heeft het plan om voedingsstoffen als verzadigde vetten en suiker in hun producten te verminderen, zonder dat de smaak achteruit gaat. De hoeveelheid transvetten hebben ze al met 97% teruggebracht. De kunstmatige kleur- en smaakstoffen heeft Mars ook uit de meeste producten gehaald en wil daar verder mee gaan. Ook zijn ze overgestapt op scharreleieren. Dit vind ik een positieve ontwikkeling.

Heldere informatie
Hiervoor gebruiken ze de Dagelijkse Voeding Richtlijn (DVR). Dit zetten ze op al hun producten. Er staat op hoeveel calorieën er in het product zitten en de ADH-waarde (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Goed dat mensen duidelijk kunnen zien wat er in hun eten zit. Daarnaast maakt Mars geen reclame gericht op kinderen jonger dan 12 jaar en plaatst geen automaten op basisscholen. Tevens sponsoren ze sportevenementen. Ik ben het er helemaal mee eens om kinderen niet lastig te vallen met reclame voor dit soort chocoladerepen, aangezien ze er extra vatbaar voor zijn. Dus dit vind ik ook een positieve ontwikkeling. Maar hoe zit het dan met de campagne Chocolade in balans? Ik zie in het reclamespotje toch echt jonge kinderen rondlopen...

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk artikel. Mars heeft in lijn met dit programma een nieuw initiatief: 100% feelgood. Wellicht leuk om wat over te lezen.

Ter info, Bounty Puur is niet te gezondste keuze: bevat het meeste verzadigd vet van alle repen in het portfolio. Komt door het cocos.
Qua vetten zijn Snickers, Mars en MilkyWay momenteel de beste keuze.
Zie 100%feelgood.nl