maandag 18 augustus 2008

Cobra Museum: luisterend in beweging

Wat heeft CoBrA te maken met warme chocolademelk? Ik kan van allebei genieten. Eerst komt het museum aan bod en daarna schrijf ik pas wat ik van hun hot chocolate vond.

CoBrA
Het Cobra Museum voor Moderne Kunst staat in Amstelveen. Het museum is geopend op
8 november 1995, als verwijzing naar het begin van de CoBrA-beweging op 8 november 1948. Het mooiste onderdeel van het museum is de vaste collectie van vooral leden van de Cobrabeweging. CoBrA staat voor Copenhagen, Brussel, Amsterdam. Leden waren onder andere Karel Appel, Corneille en Constant.

Gewoon anders
Op de bovenverdieping is ruimte voor wisselende tentoonstellingen. Nu is dat 'Gewoon Anders'. Die tentoonstelling doet het niet voor mij. CoBrA is ook anders, het werd bij oprichting héél erg anders gevonden. Dus ik snap waarom gekozen is voor een tijdelijke tentoonstelling over gender en seksualiteit, maar mooi vind ik het niet.

Luisterend in beweging

Mij is het schilderij 'Luisterend in beweging' van Piet Ouburg het meest opgevallen in het Cobra Museum. Hij schilderde het in 1948 en laat een heel verhaal zien, als je er maar lang genoeg naar blijft kijken. Een erg mooi schilderij.

Gebouw
Het gebouw van het Cobra Museum is ontworpen door Wim Quist, een bekende Nederlandse architect. Het is een gebouw met een rustige en prettige sfeer. De lichtinval is perfect voor een museum.

Hot Chocolate
Het gebouw heeft ook een klein museumcafé. Ze serveren onder andere warme chocolademelk. Opgeschuimde hot chocolate, geserveerd in een leuke, gekleurde kop. Smaak is goed, lekker romig en vol schuim. Het personeel is vrij jong en kundig.

Cijfer: 7.5

Geen opmerkingen: