De Rabobank deed onderzoek naar de invloed van de economische crisis op chocolade. Ze schreven het rapport 'Chocolate Recession Proof?', waarin ze mogelijke problemen zien voor grote chocoladeproducenten.
Luxe chocolade
Tot 2007 kochten steeds meer mensen luxe chocoladeproducten en daarom kwamen er steeds duurdere chocolaatjes op de markt. Vooral topmerken profiteerden daarvan. Nu begint die trend zich om te keren: mensen kopen goedkopere chocolade.
Chocolade als troost
Begin dit jaar werd in de media vaak beweerd dat chocolade immuun is voor de financiele crisis, omdat mensen als het ware troost zoeken bij een lekker chocolaatje. Terwijl ze allerlei grote uitgaven (vakantie, nieuw huis, enz.) moeten opgeven of opschorten, wilden ze hun kleine ondeugden niet opgeven. Nu dus niet meer.
Eigen merk en huismerk
Terwijl de grote chocoladeproducenten die zich al jaren richten op de meer luxe chocolade erop achteruit gaan, kunnen de producenten die goedkopere chocolade, zoals met 'eigen merk' of 'huismerk', verkopen juist profiteren van deze crisis. Zij beschikken over goedkopere opties én de consument is juist nu op zoek naar die goedkopere chocolade.
woensdag 1 juli 2009
Hoe overleeft chocolade de economische crisis?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten