zaterdag 13 september 2008

Chocolate Chip Cookies -zelf maken!

Chocolate chip cookies zijn super! Ik heb ze op verschillende plaatsen weleens gekocht en de lekkerste komen van de Hema. Die zijn krokant aan de buitenkant en zacht van binnen, ze hebben precies de goede structuur en smaak én ze zijn lekker groot. Optimale voldoening: als je dan iets zoets eet, neem dan zo'n cookie.

Amerikaanse chocolate chip cookies
De Nederlandse chocolate chip cookies smaken anders dan de oorspronkelijke, Amerikaanse chocolate chip cookies. De Nederlandse zijn krokanter, kleiner en echt minder lekker. Als je eenmaal de Amerikaanse versie hebt geproefd, wil je niet anders meer!

Ik wil de Amerikaanse chocolate chip cookies natuurlijk ook zelf kunnen maken. Vandaag heb ik dit recept uitgeprobeerd en ze zijn erg goed gelukt (al zeg ik het zelf, maar mijn testpanel is het met me eens)!

Recept chocolate chip cookies
4 grote cookies

55 gram boter op kamertemperatuur
80 gram basterdsuiker
1 klein ei
1 theelepel vanillesuiker
70 gram bloem
1/4 theelepel bicarb soda
mespunt zout
85 gram pure chocolade (in stukjes gehakt)

  • Meng boter en basterdsuiker met een mixer op medium snelheid. Mix het ei en de vanillesuiker erdoor tot het deeg goed glad is.
  • Meng in een andere kom de bloem, bicarb soda en zout. Roer dit met een lepel door het botermengsel tot het goed vermengd is. Roer vervolgens de chocolate chips erdoor.
  • Vet het bakpapier licht in. Maak elk koekje van ruim twee lepels deeg. Zorg dat de koekjes minimaal 4 cm van elkaar af liggen.
  • Bak ze in de oven op 200 graden Celsius gedurende 8-10 minuten, tot ze licht gebruind en niet langer nat in het midden zijn (breek er eventueel een om te checken). (Als je een grote oven hebt, moet je eerst voorverwarmen.)
  • Schuif ze met bakpapier en al op een rooster en laat ze 5 minuten afkoelen. Nu kun je ze met een spatel van het bakpapier afhalen en los op het rooster leggen, laat ze helemaal afkoelen voordat je ze opeet (ik weet dat dit erg moeilijk is, maar ze zijn het allerlekkerste als ze helemaal zijn afgekoeld).

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Aangezien je stelt dat ze lekkerder zijn dan die van de AH, ga ik ze binnenkort eens een keer klaarmaken!

Anoniem zei

Oh wat een heerlijke koekjes!Knapperig aan de buitenkant en heerlijk zacht aan de binnenkant. Ik had geen pure chocolade in huis dus heb 85 gr. puur en witte hagelslag genomen. Ook had ik geen bicarb soda, daarvoor heb ik een zakje bakpoeder gebruikt. Ik raad het mensen aan ipv een heel zakje een halve of minder te gebruiken. Mijn koekjes werden zo groot als pannenkoeken waardoor ik ze halverwege heb moeten dubbelklappen. Desalniettemin : goddelijke koekjes!